Jogi útmutató

Mit nem lehet ugyanazon tengelyre felszerelni?
Tilos felszerelni ugyanarra a tengelyre, szimpla vagy ikerkerékre az alábbi gumiabroncsokat:
- eltérő márkájú abroncsok,
- eltérő méretű abroncsok,
- eltérő használati kategóriájú abroncsok (országúti, speciális vagy havas útra kialakított gumiabroncsok (M+S jelzéssel),
- A használati kategória az, ami számít, nem pedig a gumiabroncs mintázata,
- különböző szerkezetű abroncsok (radiál vagy diagonál),
- különböző sebességi indexű abroncsok,
- különböző terhelési indexű abroncsok.
Tanácsok a biztonságos felszereléshez
Lehetséges ugyanazon tengelyre különböző mintázatú gumiabroncsokat felszerelni, amennyiben azok:
- ugyanahhoz a márkához tartoznak,
- ugyanolyan méretűek,
- ugyanolyan szerkezetűek,
- ugyanabba a használati kategóriába tartoznak,
- ugyanazzal a sebességi indexszel rendelkeznek,
- ugyanazzal a terhelési indexszel rendelkeznek.
A Michelin javasolja, hogy ugyanarra a tengelyre mindenképpen azonos mintázatú gumiabroncs kerüljön, valamint ikerkerekes kialakításban is azonos mintázatú abroncsok legyenek felszerelve.
A gumiabroncsok kopása
A gumiabroncs kerületén egyenletesen elosztott négy ponton mért barázdamélység a négy pont közül több mint egynél nem lehet egy milliméternél kisebb.
- A mintázatnak az abroncsok teljes futófelületén jól láthatónak kell lennie.
- A védőövek nem látszódhatnak ki sem a mintázat felszínén, sem a mintázati csatornák alján
- Ezen kívül, az abroncsok oldalfalán nem lehetnek mély sérülések (nem látszódhatnak ki az oldalfal gumirétege alól az övek).
- Azokon a járműveken és utánfutókon, amelyek terhelés nélküli össztömege meghaladjaa 3,5 tonnát, az abroncs egymástól egyenlő távolságra eső 4 pontján mért csatornamélység a 4 pontból maximum 1 ponton lehet kevesebb, mint 1 mm.
- Azonos tengelyre szerelt 2 abroncs esetében a központi csatornákban mért mélység maximum 5 mm-el térhet el egymástól.
* a 6/1190. (IV. 12.) KőHÉM rendelet 36.§-a értelmében - utánvágásra vonatkozóan - nem szabad olyan gumiabroncsot használni, amelyen a bordázat közötti hornyokat utólagos beavatkozással mélyítették, kivéve ha a gumiabroncsgyártó az utánvágást engedélyezi, ezt a gumiabroncson feltüntette, és az utánvágást a vonatkozó előírások megtartásával végezték.
A kopás ellenőrzése
A kopás ellenőrzését mindig a gumiabroncs több pontján is el kell végezni.
Ez az ellenőrzés történhet mélységmérővel vagy a futófelület kopásjelzőinek megfigyelésével (amelynek helyét, ha van ilyen az abroncson, az oldalfalon jelöli egy szimbólum).
Ha a kopás mértéke eléri a jogszabályban vagy műszaki előírásban meghatározott mértéket, a gumiabroncsot le kell selejtezni, és helyette újat kell felszerelni.
Amennyiben a normálistól eltérő kopás tapasztalható, vagy ugyanazon tengelyen lévő abroncsok eltérően kopottak, szakemberhez kell fordulni.
Utánvágott gumiabroncsok felszerelése
* a 101/2003. (XII. 23.) GKM rendelet értelmében a nemzetközi közúti személyszállítást végző autóbuszok kormányzott kerekei nem lehetnek felújítottak (utánvágott, újrafotózott)
* a 6/1190. (IV. 12.) KőHÉM rendelet 36.§-a értelmében - utánvágásra vonatkozóan - nem szabad olyan gumiabroncsot használni, amelyen a bordázat közötti hornyokat utólagos beavatkozással mélyítették, kivéve ha a gumiabroncsgyártó az utánvágást engedélyezi, ezt a gumiabroncson feltüntette, és az utánvágást a vonatkozó előírások megtartásával végezték.
Újrafutózott abroncsok felszerelése
A 2004. január 16-i új rendelet meghatározza a 109. sz. rendelet értelmében újrafutózott gumiabroncsok felszerelésére vonatkozó szabályokat az alábbiak szerint:
Egységes felszerelés (újrafutózott-újrafutózott) ugyanazon a tengelyen:
Az újrafutózott gumiabroncsok azon jellemzői, amelyeknek azonosaknak kell lenniük:
- az újrafutózó márkajelzése,
- a gumiabroncsok mérete,
- a gumiabroncsok szerkezete,
- a sebességi index és a terhelési indexek a gumiabroncsok,
- használati kategóriája szerint.
TILOS ugyanazon tengelyre különböző márkajelzésű újrafutózott gumiabroncsok felszerelése, a karkasz márkájától függetlenül.
SZABAD ugyanolyan márkajelzésű újrafutózott gumiabroncsokat felszerelni, a karkasz márkájától függetlenül.
Új – újrafutózott vegyes felszerelés ugyanazon a tengelyen:
A homologizált VEGYES felszerelés ugyanarra a tengelyre csak abban az esetben lehetséges, ha:
- Az újrafutózó márkajelzése és az új abroncs márkája azonos.
- A karkaszok azonos márkába tartoznak (az új és az újrafutózott is).
- Az ugyanarra a tengelyre felszerelt újrafutózott és az új gumiabroncsok jellemzőinek azonosnak kell lenniük, amelyek a következők:
- a karkasz és az újrafutózás márkajelzése,
- a gumiabroncsok mérete,
- a szerkezet (radiál vagy diagonál),
- a gumiabroncsok sebességi és terhelési indexe,
- használati feltételek szerint (országút, terep, hó - M+S jelzés).
Újrafutózott teherabroncsokra vonatkozó korlátozások:
- a 101/2003. (XII.23.) GKM rendelet értelmében a nemzetközi közúti személyszállítást végző autóbuszok kormányzott kerekei nem lehetnek felújítottak (utánvágott, újrafutózott);
- a 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet emelt sebességhatárú autóbuszokra vonatkozóan, akként rendelkezik - 15. számú melléklet -, hogy a kormányzott kerekekre felszerelt gumiabroncs nem lehet felújított. Felújított gumiabroncs csak ikerkerekeknél vagy utánfutó tengelyen alkalmazható, feltéve, hogy az ENSZ-EGB 109. számú előírás szerinti jóváhagyással rendelkezik.
A jogszabályokban a gumiabroncs MINTÁZATÁRA vonatkozóan nincs említés. Így lehetséges ugyanazon tengelyre különböző mintázatú újrafutózott vagy új gumiabroncsokat felszerelni. A Michelin nem javasolja az ilyen típusú felszerelést.
(Figyelem! A mintázattal kapcsolatos használati feltételek ugyanazok: hivatkozás az M+S jelzésre).
A Michelin új és újrafutózott teherabroncsokat is gyárt.
A MICHELIN-újrafutózást (REMIX vagy RCX folyamat) kizárólag csak MICHELIN-karkaszra végzik.
Ennélfogva a MICHELIN által újrafutózott gumiabroncsok használhatók ugyanazon a tengelyen új MICHELIN gumiabroncsokkal.
Gumiabroncsok javítása
A gumiabroncs bármilyen javítását csak képzett szakemberrel végeztesse.
A javítás előtt mindig le kell szerelni a gumiabroncsot, és a gumiabroncs belsejét és külsejét szakembernek alaposan át kell néznie.
Nem minden sérülés javítható.
A gumiabroncsok élettartama
A gumiabroncsok különböző típusú anyagokból és kaucsukalapú összetevőkből állnak, amelyek jellemzői alapvető fontosságúak a gumiabroncs megfelelő teljesítményéhez.
Ezek a jellemzők idővel változnak.
Minden egyes gumiabroncs esetében ezek a változások számos tényezőtől függnek, mint például az éghajlat, tárolási viszonyok (hőmérséklet, páratartalom, helyzet stb.), használati feltételek (terhelés, sebesség, abroncsnyomás, a kerekek állapotából fakadó sérülések stb.), amelyeknek a gumiabroncs a használata teljes időtartama alatt ki van téve.
Ezek az öregedést befolyásoló tényezők változnak, így lehetetlen előre pontosan megmondani, hogy milyen hosszú lesz a gumiabroncs élettartama. Ez az oka annak, hogy a felhasználó által végzett rendszeres ellenőrzésén túl ajánlott a gumiabroncsot rendszeresen megvizsgáltatni képzett szakemberrel is, aki eldönti, hogy a gumiabroncs alkalmas-e a további használatra.
A használatba vételt követő 5 év után, vagy a gumiabroncs gyártásától számított 8-10 év után az ilyen ellenőrzést évente legalább egyszer végre kell hajtani.
Minél öregebb egy gumiabroncs, annál nagyobb a valószínűsége, hogy le kell cserélni a tároláshoz kapcsolódó öregedés és/vagy a használat, vagy az ellenőrzések során megállapított egyéb tényezők miatt.
Ezen ajánlások be nem tartása esetén csökkenhet a jármű teljesítménye, problémák léphetnek fel a jármű irányíthatóságával és/vagy a gumiabroncs nem megfelelő működése veszélyeztetheti a felhasználó vagy mások biztonságát.
A Michelin semmilyen esetben nem vonható felelősségre az utasításainak nem megfelelő használatból fakadó és/vagy ilyen használat során fellépő károkért.
Teherautókra vonatkozó téli szabályok
Ország | A futómintázat mélysége | Kötelező az M+S vagy 3PMSF jelölésű gumiabroncsok használata | A hólánc használata | A téli időszak meghatározása |
---|---|---|---|---|
Ausztria |
5 mm (radiál) 6 mm (diagonál) |
IGEN Csak a meghajtott tengelyeken |
Engedélyezett, legalább 2 mm mély mintázatú meghajtott abroncsokon. | Teherautók: nov. 1 - ápr. 15. ; Távolsági buszok: nov. 1 - márc. 15. |
Belgium | 1,6 mm | NEM | Engedélyezett téli körülmények között | |
Bosznia-Hercegovina | 4 mm |
IGEN Csak a meghajtott tengelyeken |
Ha a gumikon nincs M+S / 3PMSF jelölés, akkor kötelező a járműben hóláncot, egy lapátot és egy zsák homokot tartan | Nov. 15 - ápr. 15. |
Horvátország | 4 mm |
IGEN Csak a meghajtott tengelyeken |
Engedélyezett, ha nincs a gumikon M+S / 3PMSF jelölés. Minimum 4 mm. | A téli körülmények meghatározása: az utak hóval/latyakkal/jéggel borítottak, vagy ilyen útviszonyok várhatók. |
Csehország | 5 mm |
IGEN Csak a meghajtott tengelyeken |
Engedélyezett, ha nincs a gumikon M+S / 3PMSF jelölés. Minimum 6 mm. Kötelező, amikor jelzőtábla írja elő. | Nov. 15 - ápr. 30., vagy amikor jelzőtábla írja elő. |
Dánia | 1 mm | NEM | Engedélyezett | |
Finnország | 1,6 mm | NEM | Engedélyezett téli körülmények között | Szögelt abroncsok nov. 1 - márc. 31-ig használhatók. |
Franciaország | 1 mm | NEM | Engedélyezett | Szögelt abroncsok nov. 1-jét megelőző szombattól március utolsó vasárnapjáig használhatók. |
Németország | 1,6 mm |
IGEN Csak a meghajtott tengelyeken |
Engedélyezett Megengedett sebesség 50 km/h |
A téli körülmények meghatározása: az utak hóval/latyakkal/jéggel borítottak, vagy ilyen útviszonyok várhatók. |
Görögország | 2 mm a meghajtott tengelyeken és 1,6 mm a többi tengelyen | NEM | Kötelező a hólánc használata, amikor jelzőtábla írja elő. | Kötelező a hólánc használata, amikor jelzőtábla írja elő. |
Magyarország | 1,6mm, ha az abroncsméret <750mm; 3mm ha az abroncsméret >750mm | NEM | Kötelező a hólánc használata, amikor jelzőtábla írja elő | |
Olaszország | 1,6 mm | NEM | Kötelező, amikor jelzőtábla írja elő, és a gumikon nincs M+S/3PMSF jelölés. | Kötelező a hólánc használata, amikor jelzőtábla írja elő. |
Koszovó | 4 mm |
IGEN Csak a meghajtott tengelyeken |
Kötelező téli körülmények között | A téli körülmények meghatározása: az utak hóval/latyakkal/jéggel borítottak, vagy ilyen útviszonyok várhatók. |
Luxembourg | 1,6 mm |
IGEN Csak a meghajtott tengelyeken |
A téli körülmények meghatározása: az utak hóval/latyakkal/jéggel borítottak, vagy ilyen útviszonyok várhatók. | |
Macedónia | 6 mm a meghajtott tengelyeken és 4 mm a többi tengelyen |
IGEN Minden tengelyen |
Ha a gumikon nincs M+S / 3PMSF jelölés, akkor kötelező a járműben minimum 4 mm-es hóláncot, egy lapátot és egy zsák homokot tartani | Nov. 15 - márc. 15. |
Montenegro | 4 mm |
IGEN Csak a meghajtott tengelyeken |
Hólánc, lapát és egy zsák homok, amikor az utakat hó borítja | Nov. 1 - ápr. 1. |
Hollandia | 1,6 mm | NEM | Nem engedélyezett | |
Norvégia | 5 mm |
IGEN(1) Minden tengelyen, a felemelhető tengelyeken is |
Engedélyezett. A tengelyek számától függően 3-7 pár hóláncot kell használni. | Nov. 15 - márc. 31. |
Lengyelország | 1,6 mm (3 mm távolsági buszoknál) | NEM | Kötelező a hólánc használata, amikor jelzőtábla írja elő | Kötelező a hólánc használata, amikor jelzőtábla írja elő. |
Portugália | 1 mm | NEM | Kötelező a hólánc használata, amikor jelzőtábla írja elő | |
Románia | 1,6 mm | IGEN | Engedélyezett a meghajtott tengelyeken | Nov. 15 - márc. 15. |
Oroszország | 4 mm |
IGEN (1) Minden tengelyen(2) |
Kötelező a hólánc használata legalább két meghajtott keréken, valamint a lapát is előírás. | Nov. 1 - ápr. 1. pas sur |
Szerbia | 4 mm |
IGEN Csak a meghajtott tengelyeken |
Kötelező a hólánc használata legalább két meghajtott keréken, valamint a lapát is előírás. | Nov. 1 - ápr. 1. |
Szlovákia | 3 mm |
IGEN Csak a meghajtott tengelyeken |
Engedélyezett, ha nincs a gumikon M+S / 3PMSF jelölés, vagy amikor jelzőtábla írja elő a használatát. | Nov. 15 - márc. 31. |
Szlovénia | 4 mm |
IGEN Csak a meghajtott tengelyeken |
Engedélyezett, ha nincs a gumikon M+S / 3PMSF jelölés. Minimum 3 mm | Nov. 15 - márc. 31. |
Spanyolország | 1,6 mm | NEM | Kötelező a hólánc használata, amikor jelzőtábla írja elő | Az útviszonyoktól függően a hatóságok leállíthatják teherautó forgalmat. |
Svédország | 5 mm |
IGEN(1) Csak a meghajtott tengelyeken |
Engedélyezett | Dec. 1 - ápr. 1. |
Svájc | 1,6 mm | NEM | Kötelező a hólánc használata, amikor jelzőtábla írja elő | |
Törökország | 4 mm |
IGEN Csak a meghajtott tengelyeken (3) |
Engedélyezett | Dec. 1 - ápr. 1. |
Egyesült Királyság | 1 mm | NEM | Nem kötelező | Dec. 1 - ápr. 1. |
Egyéb EU országok | 1,6 mm | NEM | Kötelező a hólánc használata, amikor jelzőtábla írja elő | Bizonyos országokban jelzőtáblákkal kötelezővé tehetik a hólánc, vagy a téligumik használatát. |
(1) Kimondottan téli körülményekre szánt gumiabroncsok kellenek. |
(2) Pótkocsi tengelyeken 2015-től. |
(3) Pótkocsi tengelyeken a jövőben. |
Csupán tájékoztató jellegű adatok, melyek a helyi szabályozástól függően megváltozhatnak. |
E2 jelzés
A Michelin által gyártott gumiabroncsokat úgy terveztük, hogy megfeleljenek azon földrajzi területek vezetési körülményei között, ahol értékesíteni és használni fogják azokat. Európában a MICHELIN abroncsoknak az E2 jelzést kell viselniük, amely igazolja, hogy alkalmasak a következő országokban való vezetés körülményei között:
Albánia Németország Andorra Ausztria Belorusszia Belgium Bosznia-Hercegovina Horvátország Dánia |
Spanyolország Észtország Feröer-szigetek Finnország Franciaország Grúzia Görögország Grönland Magyarország |
Írország Izland Olaszország Kazahsztán Lettország Liechtenstein Litvánia Luxemburg Makedónia |
Moldovai Köztársaság Monaco Norvégia Hollandia Lengyelország Portugália Románia Egyesült Királyság Oroszország |
San Marino Szerbia Szlovákia Szlovénia Svédország Svájc Cseh Köztársaság Ukrajna Vatikán |
FRT jelzés
Az "FRT" jelzés (amelyről hivatalosan az 54. szabály: "Jelölés 3.1.15" rendelkezik) a kifejezetten hordozó tengelyek számára tervezett abroncsokra vonatkozik (vontatott tengelyek abroncsai).
Ez a szabály minden Európa területén használt új abroncsot érint: ez azt jelenti, hogy az FRT jelzésű abroncsok csak hordozó tengelyen való használatra rendelkeznek jóváhagyással, és más tengelyre nem szerelhetők fel.
A Michelin semmilyen felelősséget nem vállal az ajánlásaitól való eltérés következtében bekövetkező károkért.
Utánvágás
Fő európai szabályozások
Ország | Utánvágott abroncsok felszerelésére vonatkozó korlátozások | Teherabroncsok kivonása a használatból a kopástól függően (a téli használat kivételével) | |
---|---|---|---|
Minimális mélység | Megjegyzések | ||
NÉMETORSZÁG |
100 km/ó vagy e fölötti sebességű távolsági buszok kormányzott tengelyén tilos |
1,6 mm | |
AUSZTRIA |
Minden teherautó összes kormányzott tengelyén tilos |
2 mm | |
BELGIUM | Nincs | 1,6 mm | |
BULGÁRIA |
Minden teherautó összes kormányzott tengelyén tilos |
1,6 mm | |
HORVÁTORSZÁG | Nincs | 1,6 mm | |
DÁNIA | Nincs | 1 mm | |
SPANYOLORSZÁG | Nincs | Nincs adat | |
ÉSZTORSZÁG | Nincs | 1,6 mm | |
FINNORSZÁG | Nincs | 1,6 mm | |
FRANCIAORSZÁG | Nincs | 1 mm | |
GÖRÖGORSZÁG | Nincs | 2 mm | |
MAGYARORSZÁG |
Távolsági és helyi buszok szimpla tengelyein tilos |
5 mm 750 mm-nél nagyobb átmérőjű abronccsal szerelt távolsági és helyi buszokon; 3 mm egyéb távolsági és helyi buszokon 1,6 mm egyéb járműveken |
|
OLASZORSZÁG | Nincs | 1,6 mm | |
LETTORSZÁG | Nincs | 1,6 mm | |
LITVÁNIA | Nincs | 1 mm | |
LUXEMBURG | Nincs |
1 mm pótkocsiknál 1,6 mm teherautóknál |
|
NORVÉGIA | Nincs | 1,6 mm | |
HOLLANDIA | Nincs | Nincs adat | |
LENGYELORSZÁG |
100 km/ó-nál nagyobb sebességű távolsági buszok szimpla tengelyein tilos. |
100 km/ó-nál nagyobb sebességű távolsági buszokon 3 mm, egyéb járművön 1,6 mm |
|
PORTUGÁLIA | Nincs | ||
ROMÁNIA | Nincs | 1,6 mm | |
OROSZORSZÁG |
Minden teherautó kormányzott tengelyein tilos |
2 mm távolsági és helyi buszokon, 1 mm egyéb teherautókon |
|
SZERBIA | Nincs | 2 mm | |
SZLOVÁKIA | Nincs | 1,6 mm | |
SZLOVÉNIA | Nincs | 1,6 mm | |
SVÉDORSZÁG | Nincs | 1,6 mm |
Ikerkerék külső kerekén. Nincs minimális mélység, kivéve télen. |
SVÁJC | Nincs | 1,6 mm | |
CSEHORSZÁG |
Távolsági és helyi buszok kormányzott tengelyein tilos. |
1,6 mm | |
TÖRÖKORSZÁG | Nincs | 1,6 mm | |
EGYESÜLT KIRÁLYSÁG | Nincs | 1 mm | |
UKRAJNA |
Minden teherautó összes kormányzott tengelyein tilos |
2 m távolsági és helyi buszokon, 1 mm egyéb teherautón |