Gumiabroncs útmutató

A TEHERABRONCSOK JELÖLÉSÉNEK VÁLTOZÁSA 2012 JÚNIUSÁTÓL
A MICHELIN abroncsokat, a termékváltások során fokozatosan látjuk el a termékinformációk értelmezését megkönnyítő új jelöléssel.
Az új jelölés három részből áll:
- A MICHELIN márkajelzés: a termék eredetiségének garanciája.
- A termékcsalád, amelyhez az abroncs tartozik: a felhasználási terület meghatározása.
- Az abroncs mérete és elhelyezése: az abroncs helye a járművön.
Ez a jelölés megkönnyíti a termék felismerését, és felhasználási területének megértését. A tengelyen való elhelyezés jelzése egyszerűsíti a kezelést a műhelyekben.
Az újrafutózott abroncsokon is fokozatosan, a termékváltás ütemében jelennek meg az új jelölések.
A Michelin abroncsok jelölései
Jelenleg a MICHELIN abroncsok jelölése a következő alapelv szerint történik:
Ezek helyett a megjelölések helyett egy új rendszer kerül bevezetésre, amely lehetővé teszi az abroncs felhasználási környezetének azonosítását is: ezeket a megnevezéseket a termékváltásokkal együtt fokozatosan vezetjük be, mint pl. amikor a MICHELIN XTE 2 helyét a MICHELIN X® MULTI™ T abroncs vette át:
Bizonyos esetekben a termék neve opciót is tartalmaz, amely a termék valamilyen további előnyéről tájékoztat, amely a fuvarozó különleges igényeit elégíti ki. Például:
* Ilyen konkrét termék nem létezik, ez csak példa.
OPCIÓK
ENERGY™: üzemanyag-megtakarítás
GRIP: tapadás minden évszakban
WINTER: téli útviszonyok
ICEGRIP: tapadás jégen
HD: megerősített abroncsváz
HL: nagy terhelés
A lista változhat.
Húzza az egeret a pontokra!
- Kopásjelző helye
- A felhasználási mód jele
- A termékcsalád neve
- DOT Az abroncs gyárkódja és gyártási ideje (hét + év)
- Regroovable: Utánvágható abroncs
-
Méretjelölés:
Az abroncs profilszélessége mm-ben
Széria: Profilmagasság és profilszélesség aránya x100
R: Radiál szerkezet
Belső átmérő
-
Terhelési és sebességindex
Szinguláris pont helye méret szerint - Az abroncs pozícióját jelző ábra
- Tubeless: tömlő nélküli szerelés
- Az abroncs pozícióját jelző betű
- A MICHELIN MÁRKA logója
- Európai jóváhagyási kód
- M + S jelzés, felhasználási kategória
Sebességindex
SEBESSÉGINDEX | Sebesség km/h |
---|---|
D | 65 |
E | 70 |
F | 80 |
G | 90 |
SEBESSÉGINDEX | Sebesség km/h |
---|---|
J | 100 |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
SEBESSÉGINDEX | Sebesség km/h |
---|---|
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
Terhelési indexek
INDEXEK | Terhelés kg-ban |
---|---|
100 | 800 |
101 | 825 |
102 | 850 |
103 | 875 |
104 | 900 |
105 | 925 |
106 | 950 |
107 | 975 |
108 | 1000 |
109 | 1030 |
110 | 1060 |
111 | 1090 |
112 | 1120 |
113 | 1150 |
114 | 1180 |
115 | 1215 |
116 | 1250 |
117 | 1285 |
118 | 1320 |
119 | 1360 |
INDEXEK | Terhelés kg-ban |
---|---|
120 | 1400 |
121 | 1450 |
122 | 1500 |
123 | 1550 |
124 | 1600 |
125 | 1650 |
126 | 1700 |
127 | 1750 |
128 | 1800 |
129 | 1850 |
130 | 1900 |
131 | 1950 |
132 | 2000 |
133 | 2060 |
134 | 2120 |
135 | 2180 |
136 | 2240 |
137 | 2300 |
138 | 2360 |
139 | 2430 |
INDEXEK | Terhelés kg-ban |
---|---|
140 | 2500 |
141 | 2575 |
142 | 2650 |
143 | 2725 |
144 | 2800 |
145 | 2900 |
146 | 3000 |
147 | 3075 |
148 | 3150 |
149 | 3250 |
150 | 3350 |
151 | 3350 |
152 | 3550 |
153 | 3650 |
154 | 3750 |
155 | 3875 |
156 | 4000 |
157 | 4125 |
158 | 4250 |
159 | 4375 |
INDEXEK | Terhelés kg-ban |
---|---|
160 | 4500 |
161 | 4625 |
162 | 4750 |
163 | 4875 |
164 | 5000 |
165 | 5150 |
166 | 5300 |
167 | 5450 |
168 | 5600 |
169 | 5800 |
170 | 6000 |
171 | 6150 |
172 | 6300 |
173 | 6500 |
174 | 6700 |
175 | 6900 |
176 | 7100 |
177 | 7300 |
178 | 7500 |
179 | 7750 |
Túlterhelés veszélye
Ha az abroncsot az azon jelzett névleges terhelésnél nagyobb terheléssel használja, visszafordíthatatlanul károsodhat az abroncs szerkezete, ami a későbbiekben súlyos durrdefektet okozhat.
Teherabroncsok kiválasztása: egy fontos lépés
A Michelin teherabroncsok széles választékával rendelkezik, alkalmazkodva a különféle járművekhez, útvonalakhoz és szállítási körülményekhez. A jogszabályokat és műszaki követelményeket szem előtt tartva segítünk Önöknek az abroncsok kiválasztásában és felszerelésében.
Figyelmeztetések és óvintézkedések a használathoz
Tartsa be az országában érvényben lévő törvényeket, és alkalmazza a járműtervezők és gyártók által ajánlott felszereléseket: méretek, terhelési indexek, sebességjelek, szerkezet, stb. Az eredeti berendezések módosítása esetén ellenőrizze az adott országban érvényben lévő előírásokat. Egyes országokban a módosított járművekhez hatósági engedély szükséges.
Vegye figyelembe az eltérő alkalmazási körülményeket. A legmegfelelőbb abroncs kiválasztásakor gondolja át, hogy milyen követelményei vannak a gumival szemben (hosszú utak, téli útviszonyok, különleges körülmények, stb.).
Az alkalmilag vagy használtan vásárolt gumiabroncsokat felszerelés előtt a biztonság és az érvényben lévő jogszabályok betartása érdekében ellenőriztesse szakemberrel.
Ugyanarra a tengelyre hasonló kopottságú abroncsokat célszerű felszerelni. Bizonyos országokban törvény határozza meg a maximális eltérést. Az országtól függően vagy kötelező, vagy erősen ajánlott, hogy ugyanarra a tengelyre csak ugyanolyan mintázatú abroncsokat szereljenek.
Az abroncsokat csak olyan műszaki paraméterek mellett használja, amelyekre azokat engedélyezték. A jármű bizonyos túlzott vagy abnormális geometriai beállításai hatással lehetnek a teherabroncsok teljesítményére.
A hibás felhasználás vagy az abroncsok rossz megválasztása is hozzájárulhat bizonyos mechanikai alkatrészek idő előtti kifáradásához.
A megfelelő teherabroncs kiválasztása három lépésben
A teherautókon három fő tengelytípus létezik: kormányzott tengely, hajtott tengely és teherviselő tengely.
A vezetés teljes biztonsága és a jövedelmezőség optimalizálása érdekében célszerű betartani bizonyos kiválasztási kritériumokat.
Három követendő lépés:
Az abroncs alkalmazási területének meghatározása
Válasszon a MICHELIN hat teherabroncs termékcsaládja közül. Ezek mindegyike a fuvarozók más-más igényeinek és felhasználási területeinek felel meg.
A megfelelő abroncsméret kiválasztása
A tengelyek maximális terhelését a járműgyártó adja meg, az érvényben lévő szabályozásnak megfelelően. Ha Ön egy tengelyre nagyobb teherbírású abroncsot szerel, ez nem jogosítja fel arra, hogy túllépje a gyártó által engedélyezett terhelést.
Minden abroncsméret egy vagy több pántszélességnek felel meg: nézzen utána az ETRTO kézikönyvében és/vagy a járműgyártó ajánlásaiban.
Soha ne szerelje az abroncsot jóváhagyással nem rendelkező kerékre: megsérülhet a keréktárcsa és/vagy az abroncs, a kerék talajlenyomata nem lesz optimális, az abroncsszerkezet nem fog megfelelően dolgozni, ami csökkenti a biztonságot, rontja az abroncs tapadását és csökkenti annak élettartamát.
A megfelelő mintázat kiválasztása
Tartsa be a teherabroncs mintázatának kiválasztására vonatkozó szabályokat a tengely típusának, a járművön való helyzetének megfelelően.
Kormányzott tengely abroncsokkal való felszerelésére:
- kizárólag"F" vagy "Z" jelű mintázattal rendelkező abroncsokat használjon
- a kormányzott tengelyen soha ne használjon "T" jelű mintázatot*
Hajtott tengelyen a "D" jelű mintázatokat kell alkalmazni.
Teherviselő tengelyen a "T" jelű mintázatok a megfelelőek.
* A Michelin semmilyen felelősséget nem vállal a közlekedés során bekövetkező, az ajánlásainak be nem tartásából származó károkért.
* Ezeket az abroncsokat kifejezetten a teherviselő tengelyen történő használatra fejlesztettük ki, nem terveztük és nem szántuk a vontató jármű kormányzott kerekein való alkalmazásra. A Michelin semmilyen felelősséget nem vállal a közlekedés során bekövetkező, az ajánlásainak be nem tartásából származó károkért.
Kormányzott tengely abroncsokkal való felszerelésére:
Kizárólag "F" vagy "Z" jelű mintázatokat használjon. Ezeket a vontató jármű kormányzott kerekeinél fellépő speciális követelmények kielégítésére terveztük és gyártjuk: dinamikus terhelések, a tengely geometriájának megfelelő szögek, nagyobb kilométerteljesítmény, stb.
Hajtott tengely abroncsokkal való felszerelésére:
Kizárólag "D" vagy "Z" jelű mintázatot használjon. A "D" mintázatot kifejezetten a hajtott tengelyekkel kapcsolatos speciális követelmények kielégítésére terveztük: hajtó- és fékezőnyomatékok átadása, ikerkerékként való felszerelés, a teherautónál fellépő legnagyobb tengelyterhelés, stb. A hajtott tengelyekre "Z" mintázatú abroncsok is felszerelhetők, de az ilyen tengelyek követelményeinek legjobban megfelelő teljesítményt és optimális megoldást a "D" jelű mintázat képviseli. Bizonyos felhasználási területeken a "Z" mintázat is optimális megoldást jelent a hajtott tengelyeken: például városi felhasználás esetén.
Teherviselő tengely abroncsokkal való felszerelésére:
Kizárólag "T" vagy "Z" mintázatokat használjon. Ezeket a teherviselő tengelyek speciális követelményeinek kielégítésére terveztük: statikus és dinamikus terhelések, megcsúszás, nagyobb kilométerteljesítmény a középső tengelyeken, stb. A "T" jelű mintázattal rendelkező abroncsok a vontatott járműveknek (pótkocsi, félpótkocsi) megfelelő terhelési indexszel és sebességjellel rendelkeznek. A "Z" jelű mintázattal rendelkező abroncsok felszerelésekor ellenőrizze, hogy a terhelési index és a sebességjel megfelel-e a tengely követelményeinek. A "T" jelű mintázattal rendelkező MICHELIN abroncsokon Európában az ERTRO szabványának megfelelően "FRT" (Free Rolling Tyre) jelölés szerepel. Kormányzott és hajtott tengelyeken tehát nem szabad "T" jelű mintázatot használni.
Az FRT jelölés:
Az FRT jelölést az R54. európai rendelet írja le: "3.1.15. Jelölés." Az "FRT" jelzés a kifejezetten hordozó tengelyen történő felhasználásra tervezett gumiabroncsot (gumiabroncs vontatott tengelyekhez) jelöl. Ez a szabály vonatkozik minden Európa területén használt új gumiabroncsra: ez azt jelenti, hogy az FRT jelzésű gumiabroncsok használata csak teherviselő tengelyekre engedélyezett, és nem szerelhetők fel más típusú tengelyekre. A Michelin az FRT jelölést a MICHELIN Remix abroncsokon is használja. A Michelin semmilyen felelősséget nem vállal a közlekedés során bekövetkező, az ajánlásainak be nem tartásából származó károkért.
A haladást akadályozó erők
A helyváltoztatáshoz energia szükséges. Ahhoz, hogy csökkentsük az üzemanyag-fogyasztást, csökkentenünk kell a jármű mozgását akadályozó erők hatását (a jármű súlyával összefüggő gravitációt, a légellenállást, a mechanikai súrlódásokat). Az abroncsok gördülési ellenállását gyakran alulbecsülik, ez azonban az üzemanyagfogyasztás egyharmad részéért felelős.
Közegellenállás, gravitáció és tehetetlenség
Mechanikai súrlódás és motorteljesítmény
Gumiabroncsok ellenállása
A kerékpánt, a biztonság tényezője
A kerékpánt a jármű biztonságának fontos eleme, mivel:
|
|
Győződjön meg arról, hogy a tervezett célnak megfelelő szilárdság biztosítva van-e, konzultáljon a kerékpánt gyártójával.*
* Forrás: ETRTO
A kerékpánt megnevezése
Keréktárcsa védett szeleppel
A szelep sérülésének elkerülése érdekében (ha valamilyen tárgy beszorul a keréktárcsába), a Michelin a védett szeleppel ellátott keréktárcsa (ALV keréktárcsa) használatát ajánlja.
A szelep a tárcsán kívül található.
ALV kerékA szelep biztonságban van. |
Hagyományos keréktárcsaVeszély akkor áll elő, ha egy kő beszorul a féknyereg és a tárcsa közé. |
|
|
Megfordítható kerék
A pótkocsiknál és félpótkocsiknál a dupla végű szeleppel felszerelt keréktárcsa szükség esetén lehetővé teszi a keréktárcsa-abroncs összeállítás megfordítását.
Megfordítható kerék (REV)
X-One keréktárcsa
Az X-One keréktárcsa és abroncs együttes akár 130 kg plusz terhelést is elbír, ezen túlmenően a fogyasztás 1,5%-os csökkentését is lehetővé teszi.
Iker keréktárcsák |
X ONE keréktárcsa |
|
|
Iker keréktárcsák (vázlat) 2 db 22.5 x 9.00 keréktárcsa 315/70 R 22.5 abroncshoz 2 db 22.5 x 7.50 keréktárcsa 275/70 R 22.5 abroncshoz |
X-One keréktárcsa (vázlat) 1 db 22.5 x 17.00 keréktárcsa 495/45 R 22.5 abroncshoz 1 db 22.5 x 15.00 keréktárcsa 455/45 R 22.5 abroncshoz |
A kerék felszerelése
- Csak a gyártó által adott rögzítőelemeket (tengely, csavarok, stb.) használja.
- Tartsa be a jármű vagy a tengely gyártója által ajánlott meghúzási nyomatékokat (SR).
- Tarsa be a fenti ábrán látható meghúzási sorrendet.
- A meghúzást mindig nyomatékkulccsal vagy a járműgyártó által biztosított szerszámokkal fejezze be.
- A meghúzáshoz ütőműves csavarbehajtó is használható, amennyiben nyomatékhatároló perselyt is használnak.
- A csavarok meghúzási nyomtatékát az első 50 km és a következő 100 km megtétele után, valamint a későbbiekben is rendszeresen ellenőrizze.