Follow us on :
Az abroncs eltérő mértékben és módon kopik a pótkocsi különböző tengelypozícióin a kanyarodás és manőverezés miatt. A következő tanácsokat betartva maximalizálható az abroncsok élettartama a háromtengelyes pótkocsikon.
Hogyan kopnak az abroncsok?
Az első tengelyt közepesen befolyásolja a súrlódás, ezért várhatóan a kopás üteme is közepes lesz. A második tengelyt érinti legkevésbé a súrlódás, itt várható a leghosszabb élettaratam az abroncstól. A járműgeometriából adódóan a harmadik tengelyen a leggyorsabb az abroncsok kopása, a szabálytan kopáskép kialakulása is itt a legvalószínűbb.
Az első tengelyt a vontató kanyarban kissé oldalirányba húzza, ezért a második tengelyen lévőknél itt jobban kopnak az abroncsok. A harmadik tengelyen lévő gumikat éri a legtávolabbról a húzóerő, így a kopás itt a középső tengelyhez képest akár a duplája is lehet.
Hogy lesz hosszabb az élettartam?
Általában 50%-os kopottságnál érdemes átforgatni a gumikat, de a használat körülményei, a jármű sajátosságai és a vezetési stílus ettől eltérő forgatást is igényelhetnek. A cél az, hogy egyszeri forgatással közel azonos futásteljesítményt érjenek el az abroncsok, minden tengelyen.
Az FRT (Free Rolling Tyre) jelölésű abroncsok csak pótkocsira kerüljenek, ne kormányzott vagy hajtott tengelyre.
A Michelin tanácsai:
A Michelin kifejezetten a pótkocsin jelentkező igénybevételre fejleszti az ezekre a pozíciókra szánt abroncsait. Ezeket a gumikat még akkor sem javasolt a kormányzott tengelyre szerelni, ha méretben megfelelnek az előírásoknak a futófelületük pedig hasonlónak tűnik az erre a tengelyre javasolt mintázatokhoz.
A Michelin vontatókra és pótkocsikra javasolt teljes abroncskínálata és további tanácsok megtalálhatók a https://transport.michelin.hu oldalon.