Tanácsok
Biztonsági útmutató

A gumiabroncs funkciói

A kapcsolódó veszélyek

A teher viselése A jármű jellemzői határozzák meg: tengelyterhelés A terhelés szempontjából alulméretezett abroncs felmelegszik. Ez az abroncs gyors kopásához vezethet, aminek akár súlyos durrdefekt is lehet a következménye. A futófelület lenyomata az úton nem lesz optimális, ami rontja az abroncs viselkedését és tapadását: úttartását, mozgékonyságát és fékezését. Az újrafutózás is veszélybe kerülhet. Az élettartam megrövidül.
A sebesség elviselése A jármű jellemzői határozzák meg:
a jármű legnagyobb sebessége
A sebesség szempontjából alulméretezett abroncs felmelegszik. Ez az abroncs gyors kopásához vezethet, aminek akár súlyos durrdefekt is lehet a következménye. A futófelület felfekvése az úton nem lesz optimális, ami rontja az abroncs viselkedését és tapadását: úttartását, mozgékonyságát és fékezését. Az újrafutózás is veszélybe kerülhet. Az élettartam megrövidül.
Vezetés különféle útfelületeken A szállítás típusától és a használattól függően A felszerelés helyének vagy az alkalmazási területnek nem megfelelő abroncs:
- felmelegedhet: például egy vegyes használatra tervezett abroncs, amelyet autópályán hosszú utakra használnak.
- károsodhat: például egy országúti használatra tervezett abroncs futófelülete, amelyet burkolatlan terepen használnak.
Ez utóbbi esetben, ha az abroncson mély sérülések jelennek meg, szakemberrel meg kell vizsgáltatni, annak megállapítására, hogy tovább használható-e, kijavítható vagy ki kell vonni a forgalomból. Meg kell jegyezni, hogy a fém rétegek lecsupaszodása esetén azok korrodálni kezdenek: ilyen sérülés esetén az abroncsot a közlekedési szabályok értelmében ki kell vonni a forgalomból. Az ilyen sérülés az abroncs gyors tönkremenetelét vonja maga után, ami a fuvarozás során akár súlyos durrdefekthez is vezethet. Az újrafutózás is veszélybe kerülhet. Az élettartam megrövidül.
A jármű irányítása A szállítás típusától és a használattól függően A kormányzott tengelyen a felszerelés helyének vagy a használatnak nem megfelelő abroncs az útburkolat állapotától és a sebességtől függően kevésbé pontosan lesz kormányozható. Ez ronthatja a jármű fölötti tökéletes uralmat.
A jármű irányítása Visszajelzést adva a járművezetőnek az útburkolat állapotáról A kormányzott tengelyen lévő abroncsok kerülnek először érintkezésbe az előttünk lévő út burkolatával. Az erre a tengelyre szánt abroncsoknak folyamatosan visszajelzést kell adniuk az útburkolat változásáról: például a tapadás átmeneti csökkenése. A nem erre a tengelyre tervezett abroncs kevesebb ilyen visszajelzést ad, vagy kiszűrhet bizonyos információkat az úburkolat változását illetően.
A vezetési kényelem
biztosítása
A kormányzott kerék abroncsainak
különleges jellemzője: megfelelően tervezett mintázat és egyenletesség
A kormányzott tengely különösen érzékeny az abroncsok egyenletességére: a volánnal való kapcsolat, a vezetőhöz közeli helyzet, stb. miatt. Az erre a tengelyre tervezett abroncsok különleges tervezésűek, hogy ezt a kritériumot teljesíteni tudják, és mintázatuk is e funkció optimalizálását szolgálja. A nem kormányzott tengelyre tervezett abroncsok kevésbé teljesítik ezt a feladatot, és ellensúlyt jelenthetnek a felettük lévő forgó kormányszerkezet egésze számára.
A nyomaték
átadása
Fékező: a jármű fékrendsze-
reitől függ.
Vészfékezésekor a kormány-
zott tengelyen nagy az igénybevétel.
A motorfékkel történő lassítást
a meghajtott tengely biztosítja.
Vészfékezés során a terhelés jelentős mértékben áttevődik a kormányzott tengelyre: a tengely gumiabroncsai alapvetően befolyásolják a jármű fékútját.
Ha ezen a tengelyen nem erre tervezett abroncsok vannak felszerelve, a fékezési teljesítmény gyengébb lehet.
Motorfékkel történő lassításkor a meghajtott tengelyen lévő abroncsok mintázata és abroncsváza komoly igénybevételnek van kitéve: a nem erre a célra tervezett abroncs kevésbé hatékonyan tudja átadni a fékezőnyomatékot, és az élettartama rövidebb lesz.
A nyomtaték
átadása
Hajtott kerék: a jármű teljesítményétől
és nyomtatékától függ
A jármű gyorsulását egyedül a meghajtott tengely abroncsai továbbítják: a nem erre a célra tervezett abroncs kevésbé hatékonyan tudja átadni a meghajtó nyomatékot, és az élettartama rövidebb lesz.
Hosszabb élettartam
a költségek csökkentésére
a km-teljesítménnyel összefüggésben Az abroncsokat a tengelyhez és a jármű használatához alkalmazkodva kell megtervezni: a tengelynek nem megfelelő mintázat vagy az alkalmazási területnek nem megfelelő termékcsaládhoz tartozó abroncs nem nyújtja azt a km-teljesítményt, amire képes lenne.
Hosszabb élettartam
a költségek csökkentésére
a jármű üzemanyag-fogyasztásával
összefüggésben
Az abroncsok jelentős hatást gyakorolnak a teherautók fogyasztására. A termékcsalád és a mintázat megválasztása hatással lesz az üzemanyag-fogyasztásra. Bizonyos felhasználási területeken a fogyasztás kis gördülési ellenállású abroncsok alkalmazásával optimalizálható.
Az abroncsok gördülési ellenállása a kopással együtt fokozatosan csökken: a teljes elhasználódás* előtti cserével elveszítünk egy üzemanyag-megtakarítási lehetőséget.

* A teljes elhasználódottság mértékét a helyi szabályozások írják elő. A jogszabályoktól függetlenül, és a téli időszak kivételével soha ne közlekedjen olyan abroncsokkal, amelyek utánvágás után megmaradó mintázata nem éri el az 1 mm-es mélységet.

A kormányzott tengellyel kapcsolatos veszélyek, amelyek a tapadás csökkenéséhez, az irányíthatóság romlásához vagy az abroncs gyors tönkremeneteléhez és akár súlyos durrdefekthez is vezethetnek, a jármű fölötti uralom elvesztését is eredményezhetik.